Mówiące gazetki - materiały ćwiczeniowe na rewalidację
i zajęcia rozwijające komunikowanie się
dla osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
W pomocy tej zostały wykorzystane tablice dydaktyczne oraz symbole MÓWik, zawierające różne części mowy: rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, co pozwala na tworzenie wypowiedzi jedno, dwu i trójelementowych. Zatem, wykorzystując Mówiące gazetki, nauczyciel, rodzic czy terapeuta mają możliwość modelowania prostych wypowiedzi podopiecznych z zakresu wielu różnych tematów.
Z pomocy tej mogą korzystać nauczyciele, logopedzi i terapeuci na zajęciach rewalidacyjnych, a także edukacyjnych, takich jak: zajęcia rozwijające komunikowanie się, funkcjonowanie osobiste i społeczne oraz na nauczaniu indywidualnym.
Mówiące gazetki mogą stanowić również elementy dekoracyjne w klasie, gdzie uczniowie utrwalają podstawowe wiadomości z Podstawy programowej 2017 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Słownictwo (symbole MÓWik) zaproponowane do danego tematu można wykorzystywać do wszystkich tablic w danej grupie tematycznej.
Tytuły poszczególnych tablic podpowiadają tematy zajęć, na przykład związane z aktualną porą roku czy uroczystościami w domu i szkole.
Użytkownik podczas pracy i ćwiczeń z pomocą dydaktyczną Mówiące gazetki rozszerza swoje słownictwo z zakresu dotyczącego najbliższego środowiska rodzinnego, społecznego i przyrodniczego.
Pomoc Mówiące gazetki została podzielona na 10 teczek.
Każda z nich przeznaczona jest do pracy w danym miesiącu roku szkolnego (od września do czerwca).
Każda teczka zawiera następujące elementy:
- 24 kolorowe tablice (fotografie i obrazy),
- 144 symbole MÓWik z wykorzystaniem kodu kolorów,
- 6 dodatkowych symboli (pytania lub powiedzenia),
- rzepy do podklejenia tablic i symboli
Każda tablica (zdjęcie) i symbol MÓWik wyposażony jest w rzep do przyklejenia (na odwrocie). Dzięki temu rozwiązaniu elementy mogą być wielokrotnie umieszczane na klasowej tablicy mobilnej (dwustronna, tekstylna, szara) lub na ławce ucznia.
Nad każdym symbolem MÓWik umieszczony jest podpis. Takie rozwiązanie wspomaga umiejętność globalnego czytania (fotograficzne odczytywanie całych słów bez dzielenia ich na sylaby lub litery).
Równoczesne zestawienie tablicy (zdjęcia) i symbolu z podpisem pomaga w rozwoju percepcji wzrokowej, ułatwia lepsze spostrzeganie i rozumienie otaczającego świata.
Rozmiar tablic i symboli MÓWik pozwala na wykorzystanie ich również przez osoby z niepełnosprawnością ruchową, poruszających się na wózku inwalidzkim wyposażonym w stolik.
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca WRZESIEŃ:
MOJE WSPOMNIENIA Z WAKACJI
MOJA SZKOŁA I ZAJĘCIA
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca PAŹDZIERNIK:
MOJA DROGA DO SZKOŁY
JESIEŃ WOKÓŁ NAS
PRACA W OGRODZIE
KALENDARIUM
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca LISTOPAD:
KALENDARIUM
NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
JESIENNA POGODA
BAŚNIE I LEGENDY POLSKIE
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca GRUDZIEŃ:
MIKOŁAJ
MOJA CHOINKA
MOJE ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca STYCZEŃ:
NASTAŁ NOWY ROK
MOJA BABCIA I DZIADEK
ZIMA
KARNAWAŁ
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca LUTY:
IDZIE LUTY…
ZWIERZĘTA W OKRESIE ZIMY
WALENTYNKI (tablica nr 10)
DOMY MIESZKALNE
ODZIEŻ ZIMOWA
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca MARZEC:
NADCHODZI WIOSNA
MOJE ŚWIĘTA WIELKANOCNE
ZWIERZĘTA I ICH MŁODE
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca KWIECIEŃ:
DBAMY O ZDROWIE – HIGIENA OSOBISTA
DBAMY O ZDROWIE – ĆWICZENIA FIZYCZNE
DBAMY O ZDROWIE – ZDROWE ODŻYWIANIE
NOWALIJKI
DZIEŃ ZIEMI
ŚWIĘTA MAJOWE
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca MAJ:
ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY
RODZINA
DZIECI ŚWIATA
TREŚCI TEMATYCZNE miesiąca CZERWIEC:
ZWIERZĘTA EGZOTYCZNE
BUDOWA CIAŁA CZŁOWIEKA
ZMYSŁY
NADCHODZI LATO
ŚRODKI TRANSPORT
W symbolach MÓWik użyty został kod kolorów.
Znaczenie kolorów:
- pomarańczowy – osoby i zwierzęta mające imię, np. zwierzęta domowe,
- żółty – przedmioty i zwierzęta,
- zielony – czynności,
- niebieski – przymiotniki, przysłówki,
- biały – określenia dotyczące czasu,
- różowy – zwroty konwersacyjne, wyrażenia ekspresyjne, złożone pytania.
W trakcie budowania wypowiedzi zaleca się używania klucza Fitzgerald, czyli sposobu ustawiania symboli na tablicy w sposób, który odzwierciedla szyk wyrazów w prostym zdaniu pojedynczym (podmiot, orzeczenie, dopełnienie), tak, by ułatwić budowanie wypowiedzi.